Biblioteka akademicka wobec wyzwań użytkowników „generacji Google„

Autor

  • Stanisław Skórka Biblioteka Główna, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Słowa kluczowe:

biblioteka akademicka, użytkownicy, pokolenie „Google”, edukacja informacyjna,

Abstrakt

Od kilku lat z usług bibliotek akademickich zaczęli korzystać młodzi ludzie, którzy są równolatkami Internetu. Wychowywani zostali w poczuciu nieskrępowanego dostępu do informacji. Nadano już im rozmaite etykiety, jak np.: „pokolenie sieci”, „cyfrowi tubylcy”, „pokolenie kciuka”, „generacja Google” itp.  Wyniki przytoczonych w artykule badań wskazują, iż mocną stroną „generacji Google” jest biegłość w obsłudze narzędzi informacyjnych, słabą zaś przetwarzanie informacji, tj.: wyszukiwanie, selekcja i jej ocena. Zauważone niedostatki w posługiwaniu się informacją otwierają przed bibliotekarzami szerokie pole do działania, obejmujące m.in. szkolenia w zakresie: umiejętności oceny wartości źródeł informacji i metod posługiwania się nimi, przetwarzania odnalezionej informacji i wykorzystywania jej do własnych celów. Pojawienie się generacji „sieciowych tubylców” nie zwiastuje końca bibliotek, lecz otwiera nowe możliwości na odegranie ważnej roli w procesie kształtowania społeczeństwa opartego na wiedzy.

Downloads

Opublikowane

2012-09-01

Jak cytować

Skórka, S. (2012). Biblioteka akademicka wobec wyzwań użytkowników „generacji Google„. Biblioteka I Edukacja, (1), 27–38. Pobrano z https://bg.up.krakow.pl/bie/index.php/bie/article/view/4